Camilla Racing's Blog


Uddevalla SM
13 maj, 2013, 21:22
Filed under: Motocross, Tävling | Taggar: , , ,

Vi kom fram på lördag kväll och hittade en bra plats i depån. Någon som hyrt EL plats hade inte kvalat in utan kört hem så vi kunde stå där. Jag hoppade direkt av och gick ut och kollade banan. Det såg ut som om det hade varit väldigt spårigt under dagen och de fått jämna nästan hela banan. Pappa satte under tiden på mina nya dekaler på motocross hojen.

DSCN0153

Klockan ringde tidigt på söndag morgon för jag skulle upp och anmäla mig och besikta hojen, samt äta och förbereda mig för träning/kval 08:15. Det gick som tur var smidigt och snabbt med anmälan och besiktning.

DSCN0158

Det var halt och lerigt på banan så det var mer enduro på motocross SMet och så var det motocross på Enduro SM dagen innan. Men jag rullade på och försökte hitta in mig i ett flyt på banan. Det var lurigt och när väl tidskvalet började låg där förare i varje sväng kändes det som, gulflagg hela tiden. Mitt absolut första varv blev det bästa och det räckte till en 17e plats i kvalet. Vi var 32 st tjejer anmälda och det var 29 som kvalade, alltså var där 9 tjejer som inte ens fick vara med och köra sen.

Första heatet fick jag en grymt bra start och var bland de 7 första men sen blev jag helt utkrängd i svängarna. Alla tjejer kasade på tväre kors och helt vilt överallt! Däcken samlade på sig all lera så det vart mega halt de 3 första svängarna och för att undvika köra över någon gick jag ur och blev stillaståendes i 3e kurvan och fick köra iväg bland de sista. Men jag höll mig på hjulen hela loppet igenom och plockade förare efter förare och körde i mål som 15 alltså knep jag den sista poäng platsen. 15 av 20 får poäng och de rastrerande räknas inte ens med att de kört SM, så bara för att man kvalar in är det inte säkert så jag är glad över mitt poäng.

Andra heatet var jag också med i starten och lyckades hänga med och låg 9a något varv men sen vurpade jag i en kletig sväng och kom aldrig in i racet igen. Körde ifatt och om några och hoppade upp nästan bredvid en i målet men slutade som 18e. Jag låste mig helt mentalt och kände mig bara i vägen för alla och som om jag var tvungen att köra åt sidan och släppa förbi alla för det var synd om dem att jag låg i vägen. Jag tvärbromsade inför alla hopp och höll mig åtsidan nu, usch! Nästan så jag blev rädd för mig själv! Jag hoppas det aldrig händer igen!

Jag tar med mig mina grymma starter men det andra vill jag bara glömma!


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

