Camilla Racing's Blog


Sydenduron i Revinge
25 maj, 2013, 16:58
Filed under: Enduro, Tävling | Taggar: , ,

Idag körde jag en av deltävlingarna i cuppen Sydenduron som körs i södra Sverige. Idag var tävlingen på min enduro hemmabana, verkligen hemma bana då jag växt upp i byn. De hade dragit om slingan väldigt mycket för i år, de får göra så då det är sandunderlag och inte håller hur länge som helst. Jag tyckte den nya slingan de gjort nu är riktigt rolig, inte lika knixig som förut så det är lättare ett få upp fart. Sen är det väl folk som klagar på att det inte är riktigt enduro men då säger jag att det går knappt att få till här på fältet så det är bättre de tar vara på gräsprovs typen som är bra att träna här. Jag cyklade ut i gårkväll för att titta lite hur de dragit om, är lite svårt när man är van att det svänger åt vänster och så ska man nu helt plötsligt köra rakt fram osv. Fick med mig en hund, en jätte söt stor svart pudel, som tillhörde en man som pilade banan. Hunden sprang bredvid min cykel runt en hel dunge så jag fick cykla tillbaka och lämna av hunden innan jag skulle cykla hem.

Tävlingstypen var varvlopp och breddklassen skulle köra flest varv så då anmälde jag mig i den klassen. 4 varv skulle vi köra och varvet tog ca 30 min att köra. Vi fick köra mastervarv den första delen av slingan där starten skulle gå så vi hittade och inte skulle gena vid masstarten då det var en pinne här och där ute på gärdet. Sen ställde vi upp oss på en linje och en man skulle hålla upp en flagga och TA NER DEN och efter det skulle en man avfyra ett skott och då skulle vi få lov att starta. Vi stod bakom hojarna och höll i bakskärmen med tyst/avstängd motor. Jag försökte blinka lite med killarna bredvid om jag som stackars liten svag tjej kunde få stå lite bredvid hojen eftersom den är så tung mm. Men det gick inte, de hade koll på vem jag var. Klubbkompisarna tog andra led bakom mig, en på 258. Mannen höll upp flaggan och sen helt plötsligt hörde man skottet fast flaggan var upp så det blev helt kaos och jag fick inte igång hojen. Tom de som stod bakom mig i andra led kom före mig och jag iväg bland de sista. Jag körde rätt in i klungan och försökte ligga på, bromsade för hårt och hojen bara gled på det svarta gruset och jag fick valla på en stackars kille så hojen kom rakt igen. (Han ramlade inte som tur var – vem du än är – sorry). Det blev ett led ganska så snabbt och inne i dungarna så var det ”följa John” som gällde. Jag tog det lugnt och stod upp och sparade krafter där och så fort det blev öppet försökte jag komma om. Men de gasade på friskt de andra med och många hade stora hojar så jag fick grus och lera i ögonen, munnen, överallt.

Vi var 54 stycken förare som körde idag. Jag varvade som 24 första varvet och 14 andra varvet. På tredje varvet märkte man att de snabbare hade kunnat dra ifrån och fått en lucka, jag körde själv och stressade fram några småmissar. Men på 4e varvet så hade jag en bra fight med 2 killar som visade sig vara brödrar. Jag och den ena brodern, broder 1 kan vi kalla han, körde ifatt den andra och efter det bytade vi placeringar sinsemellan hela varvet igenom. Jag kom i mål på 9e plats så jag är mycket nöjd över att komma bland topp 10% av Södra Sveriges förare. Alla framför mig (utom broder 1 som jag haft framför mig hela loppet då han vurpade i starten men ändå kom iväg före mig) hade 2 min bättre tid än mig på första varvet. (Så om vi räknade bort de 2 min på mig så hade jag blivit 6a.)
Har haft en riktigt kul åk dag idag för att banan var snabb och kul samt att det är alltid roligt att få köra om😉


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

