Camilla Racing's Blog


Brutit ryggen
22 augusti, 2013, 14:51
Filed under: Motocross

Åkte iväg själv till Saxtorp för att träna motocross på sandbana. Fjädringen stämde inte alls den tuffa sandbanan. Men jag ville få upp fart så jag försökte trycka på ändå. Kom inte många varv förrän jag kraschade mitt på rakan, det tig tvärstopp i ett stalp! Flög 3 meter upp i luften och landade rakt på huvudet. Diafragman krampade så jag kunde inte andas på ett tag. Kändes som jag skulle kvävas! Folk som såg trodde jag svimmat av och ringde ambulans nästan direkt. Men jag svimmade inte, kunde inte andas och vågade inte röra mig.

Fick hjälp att resa mig och gå av banan men trycket över ryggen var för tungt för mig så jag fick lägga mig ner. Försökte sitta upp sen men det gick inte. Hela bröstryggen kramade och jag kunde inte ta vanliga andetag.

Lyftes in i ambulansen på bår och jag skämdes och grät för att jag är så fet och tung. I Ambulansen fick jag smärtstillande och testade ta ett djupt andetag men då fastnade lungorna igen. Har inte tagit ett djupt andetag sedan dess.

Kördes till SUS Lund och där tog dem av alla mina kläder för att undersöka mig ordentligt. Även där började jag gråta för att jag skämdes för min feta kropp. De frågade varför jag grät, de ville ju veta vad de kom åt som gjorde ont, men jag sa sanningen. De var schyssta och svarade men herregud sådana dumheter, ska jag visa min tjocka mage? Röntgades ganska fort. Men röntgensvaret tog tid. Men läkaren kom in:
Dr-Du har knäckt ryggkota nr 8.
Jag-Va?!
Dr-Du har knäckt ryggkota nr 8!
Jag-Nej det har jag inte!
Dr-Jo, det är så här… Och så förklarade han.

Nu ligger jag på kirurgintensiv avdelningen (KAVA). Vilket känns bra eftersom de blivit utsedda till årets bästa avdelningen. Jag kan bara hålla med. De är väldigt snälla mot en.


7 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Jättetråkigt! En del har verkligen otur.
Skönt att du har kommit till bästa vården, vill se dig på banan igen

Kommentar av Oscar Garén

Tack Oscar! Jag kämpar för att komma tillbaka. Ditt meddelande hjälper så tack igen!

Kommentar av camillaracing

Hej Camilla!
Tråkigt att du har sån oflyt. Du har ju skador sedan tidigare och detta låter allvarligt….Vi tänker på dig och hoppas att det går bra!

Många motorhälsningar!
Johanna och Göran Lagsäter

Kommentar av Göran Lagsäter

Tack vad omtänksamt av er. Men jag låter inte en knäckt ryggkota knäcka mig. Jag kämpar för att vara tillbaka på hjulen igen! Era meddelanden hjälper, tack igen!

Kommentar av camillaracing

Fy fasen! Stackars dig Camilla. Stackare som har sån otur, och ändå tur att du är på bra vårdavdelning. Håller alla tummar och tassar vi har, så du ska bli frisk och pigg och glad snart igen!
Stora kramar! // Wivan, Gunnar & Anders

Kommentar av Wivan Sandberg

Åh, fina underbara Wivan! Alla borde ha en sådan lyckospridare som du i deras liv. Så gulligt av dig och klappa Gunnar en extra gång för mig. En knäckt ryggkota knäcker inte min vilja. Jag kommer att kämpa mig tillbaka så jag kan köra igen. Tack för att du finns i mitt liv Wivan! *kram*

Kommentar av camillaracing

You go Girl! Även om jag just nu tycker du ska ta lite extra hand om dig och sköta både sinne & kropp så du mår väl hela vägen:-)
Stor kram!

Kommentar av Wivan Sandberg




Kommentera

