Camilla Racing's Blog


MXGirl Trophy
4 maj, 2014, 17:31
Filed under: Motocross, Tävling

Idag kördes Junior SM på Vissefjärdas motocross bana och vi tjejer fick en egen inbjudan tävling.

Hela banan var ombyggd så det tog ett tag att köra in sig på banan, vilka hopp eller linjer man skulle köra. Teknisk och rolig bana tycker jag.

Vi körde 15 min start träning och träning sedan 15 min tidskval för plats på grind. Jag missade helt att tidakvalet började och körde in i depån efter ett tag. Letade upp en lucka och körde ut och pressade på ett varv men bromsade stopp och sen var det målflagg, slut på träningen. Fick 8e tid av 15 förare.

När vi rullade ut till första heatet märkte vi att det rann olja från framfjädringen, självklart på vänster sida där frambromsen sitter. Pappa försökte blada men bladmåttet fastnade, packboxen var sönder. Fjädern stack ut neråt och 1 cm bit av packboxen lossnade. Oljan rann ner över frambromsskivan och bromsbackarna sög in oljan. Även om jag höll in frambromshandtaget så rullade framhjulet. Jag blev direkt nervös över hur min första start på över 8 månader skulle gå. Jag gjorde en dålig start och sedan körde jag väldigt dåligt. Det var en svår bana att köra utan frambroms eftersom många svängar var direkt efter nedgång på hoppen. Så vissa hopp kunde jag inte hoppa för jag hann inte bromsa ner så var påväg ur banan flera gånger. Vissa kurvor fick jag trycka upp hojen i den mjuka sanden för att få ner hastighet för att kunna svänga.

Till andra hetatet funderade jag faktiskt på att inte starta eftersom hojen var ”sönder” och jag har ont i höger handled efter ett totalt genomslag på Tibro så jag tappade styret. Men pappa lade ner så mycket energi på att söka genom hela depån efter nya packboxar eller om någon kunde låna ut sin vänstra dämpare till mig. Men hans letande gav inget resultat. Jag tänkte att vi är ju ändå här och min kropp behöver rull tid på hojen.
Jag justerade lite i starten och gjorde en bättre start. Låg på 5e plats och försökte rulla på och tänkte att jag kör tills jag känner att framdämparen lägger av, vilket var en risk eftersom den tappade så mycket olja. Jag såg ingen skylt om 5min kvar eller 2varv kvar och var hårt pressad av föraren bakom som ville om. Jag låg 5a till näst sista varvet. Jag såg ingen skylt och tänkte att jag orkar inte hålla henne bakom mig i minst 3 varv till så jag släppte/lät henne köra om mig. Men sen nästa varv såg jag mannen med målflaggan stå och hålla den snett bakom sig, skymd för mig. Ok, tänkte jag då blir det ett varv mindre för jag blir väl varvad nu eller så går de första imål här bakom mig. Men efter målrakan står där en man mitt i banan med röd flaggan utsträckt och i ögonvrån såg jag att det stod förare på sidan av banan. Fick panik bromsa! Jag tänkte först att det hänt något men sen förstod jag att det var målgång. Erkänner att jag blev rätt arg. Kom i mål som 6e och fick den placeringen sedan i totalen med. Med tanke på att jag körde utan frambroms är jag nöjd över resultatet.


1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Bra kämpat kul att du är tillbaka,alldrig ge upp sin dröm.”Tugge”

Kommentar av "Tugge"




Kommentera

