Camilla Racing's Blog


Motocross SM i Ulricehamn
9 juni, 2014, 15:20
Filed under: Motocross, Tävling

Vi åkte fredag morgon och firade Sveriges nationaldag med att shoppa loss på Gekås i Ullared. Så vi kom fram till Ulricehamn på fredag kväll redan. Det är inte så ofta jag tittar på Motocross eftersom jag själv brukar vara upptagen med att ha koll på mina egna grejer för jag kör själv. Men det var rätt lärorikt att stå bredvid och se hur killarna pressade för att få sina tider på träning och tidskval. Hur de, precis som alla vi andra också gör misstag men skillnaden är väl hur de reder ut dem och rent ut sagt skiter i dem och kör vidare.

Med allt regn som hade kommit var banan otroligt lerig och man tappade otroligt om man kom utanför original spår, vissa förare körde tom fast ibland. Så det blev i stort sett bara en körbar linje genom banan. Hela banan harvardes om till söndagen, det ryktades om att killarna gått ihop och krävt det. Det var ett bra beslut, ingen vill se en ”följa John tävling” som det blivit i så fall.

Vi tjejer börjar söndagen med vår träning och tidskval. Vi börjar alltid med start träning. Grönflagg viftades och vi körde iväg, jag i mitten av klungan ungefär. Så ser jag att alla tjejer framför mig faller som käglor och jag (ursäkta men såg ner på dem) när jag körde förbi dem alla och bara la ner hojen och svängde runt i startsvängen. Det var superbra fäste och man kunde göra som man ville med hojen och den bara lydde en.

Sen startade träningen och ute på banan var där vissa kurvor som där fortfarande var bottenlöst i så där bara blev ett spår. Svängen innan långa platån som ett exempel. Men jag tyckte det var riktigt kul att köra på underlaget så jag fick ett bra självförtroende för jag hade sådan kontroll på hojen, inga hjärnspöken idag!

Vi var 31 tjejer som kvalade och det tog ett tag innan jag hoppade första trappan. Andra trappan hoppade jag redan på första varvet. Men jag lyckades få till två varv utan gulflagg där jag hoppade så jag kvalade in på 19e plats, en sekund till godo. Jag blev otroligt lättad och glad över att jag klarade det så något bara släppte i kroppen så där kom någon tår.

Heat 1 fick jag ett bra utsläpp men någon ramlade framför mig så jag tappade några placeringar där. Låg på 15e plats nästan hela heatet men när hon framför mig kört ikapp den som var framför henne så klumpade de ihop sig så jag såg en chans till att göra en attack på dem. Men det slutade med att jag ramlade på näst sista varvet och det tog ett tag innan jag fick igång hojen så jag kom imål som 17. Då kände jag mig lite arg på mig själv att jag inte nöjt mig med 15e platsen,  poängplats!  Men nu i efterhand är jag ändå glad att jag ville mer och var på och visade att jag kunde och verkligen tog för mig och försökte.

Heat 2 fick jag en bra start igen men kurvan innan platån så vinglade en tjej till i spåret så för att undvika bli fast efter henne om hon ramlar så gick jag utanför spåreten där gick det alldeles för tungt och jag tappade halva startfältet. Jag låg och fajtades med en dansk tjej men sen kände jag att jag ville köra på säkerhet, jag ville ha med mig poäng hem, räknas med i tabellen. Så jag släppte henne och körde på säkerhet imål som 15e och fick äntligen mitt SM poäng. Nu är jag med i SM tabellen och kan äntligen säga att jag kört SM. (Även om man kvalar in så är det bara de 15 av de 20 st som kör som får poäng. Har man inget poäng så är det lika med att man inte kört.)

Jag är mest nöjd med att jag lämnade hjärnspökena hemma. Att jag kunde köra med självförtroende och att jag hade riktigt roligt när jag körde. Kul att veta och få bevisa för andra att när det stämmer för mig så har jag kapaciteten att vara bland de 15 bästa i Sverige.


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

