Camilla Racing's Blog


Mx Champ Helsingborg
18 juni, 2014, 21:07
Filed under: Motocross, Tävling | Taggar: , , ,
Fotograf: Daniel Berglund, MXphoto.se

Fotograf: Daniel Berglund, MXphoto.se

I söndags körde jag en motocrosstävling i Helsingborg som heter MX Champ, det är en serie och detta var nog deras 3e deltävling. Eftersom jag har dragit ner på tävlandet i år så har jag nu plats för ”vanliga” tävlingar. Många har sagt till mig att det är viktigt att jag kör sådana med. För år efter år med endast stora mästerskap som SM, EM och VM tär på mentaliteten. Vilket jag verkligen märkte i söndags.

Banan var nyvattnad och vi tjejer och ungdomskillar körde ut först på träningen på morgonen. Jag undrade varför alla tog det så lugnt. Började tvivla på mig själv. Är det något jag missar, vad är problemet med banan? Varför kör alla så försiktigt? Det tog några varv innan jag förstod att de helt enkelt inte körde bättre. Att komma från mästerskaps tävlingar där de bästa i Sverige, europa och världen kör på så man vet inte vad. Till en liten vanlig tävling där helt plötsligt jag som brukar vara bland de sista nu var bland de första var verkligen en mental shock. Jag fick 5e tid på tidskvalet av alla och 3e av tjejerna.

Heat 1 fick jag ett bra ryck på startgrinden men min startplutt som håller ner stötdämparen fram gick loss direkt och sköt upp mig så hojen stegrade över grinden så jag tappade några sekunder mot de andra. Vi justerade den inställningen sen.
Men jag var bra med i fältet och körde som 6a av alla och på 3e plats av tjejerna. De första drog ifrån så jag körde runt helt själv i ingenmansland kändes det som. Nog inte bara jag som har problem att få upp farten då man kör själv. Men min körning var väldigt slapp. Jag har heller inte kört 20 min + 2 varv på ett tag. På SM kör vi 15 minuter +2 varv och jag brukar bli trött efter 10 minuter. Så jag tänkte första heatet att jag tar det lugnt och sparar på krafterna. Men jag var inte ens trött när vi körde i mål, det blev enduro transport tempo hela heatet igenom.

Heat 2 fick jag bra utsläpp igen och var nog ca 3a in i startkurvan men min hoj dog så jag vart tvungen att släppa bromsar och allt så han skulle rulla igång igen. Låg som 2a tjej ett tag innan jag blev omhoppad. Hoppade inte det stora platåhoppet vilket jag än idag grämer mig mycket över. Måste åka dit och träna på banan så jag kan få hoppa det. Jag blev riktigt nedstämd och tyckte det var pinsamt att jag inte hoppade och det gick ut över hela min körning. Är huvudet inte riktigt med kommer inte farten heller och än en gång körde jag helt själv i ingen mans land och hade fullt med krafter kvar när målflaggan kom.


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

