Camilla Racing's Blog


Mx Champ Värnamo
29 juni, 2014, 18:02
Filed under: Motocross, Tävling

image

Idag kördes Mx Champs 4e deltävling i Värnamo. Det var en något kleggig bana men arrangörerna preparerade den riktigt bra. Det var sten/grus son underlag och det tyckte jag var riktigt lurigt, så det blev lite obehagligt att köra på. Jag måste ha full kontroll när jag kör och det hade man inte på detta underlag. Fästet släppte hela tiden på grund av små sten eller en större sten i spåret. Inte så konstigt att det blev två förare som fick åka iväg med benbrott. Men så är underlaget på den banan så det var bara att gilla läget och ändra körningen. Jag körde enbart på säkerhet!

Första hetatet hostade min hoj till precis över startgrind så jag tappade nästan var påväg omkull men han kom igång igen och jag kom ca 5a iväg. Blev helt nedsänkt av vattenpölarna på startrakan så det kom in vatten under rolloffen på glasögonen. Så några varv hade jag knappt någon sikt. På banan hostade hojen till igen och dog på ett kraftigt stalp och fast det var fart och rull på honom så vägrade han gå igång. Så jag fick bromsa ner och kicka igång honom. Hade lite distans till föraren bakom och en bit bakom honom med. När den klungan som kom bakom sen så fick jag igång hojen och stod på mig så jag kom före klungan när jag körde iväg. Blev 6a i heatet och 2a av tjejerna.

Heat 2 kom jag iväg ordentligt i starten så jag var 3a in i startsvängen och lyckades hålla den placeringen i halva heatet. Men sen fick jag hjärnsläpp! Mina glasögon gick sönder så jag såg knappt och då började jag kolla runt mig. Märkte att det kom en förare bakom mig så jag körde åt sidan för att släppa om honom. Det tog ett tag innan innan han kom om och sen körde han inte ifrån som de brukar. Tänkte att det tog tid för honom eftersom det var en bana som var svår att köra om på, blev bara ett original spår, och att han tappade så mycket fart för att det tog tid att komma om därför han inte drog iväg som de brukar. Gjorde så med två förare till. När jag kom imål så förklara pappa allihop. Jag fattade inget! Jag låg 3a i heatet och första tjej. Det var inte varvare utan helt enkelt de killar som låg på 4e och 5e plats. Det var bara sen sista killen innan mål som var en varvare. Så jag blev 6a i heatet och första tjej.

Jag måste få upp mitt självförtroende i körningen och inse att jag kan köra och har rätt att ta plats på banan. Men de här mindre tävlingarna hjälper mig att inse detta och jag förbättrar mig i min körning och mitt självförtroende. Men ingen kan lösa allt på en tävling. Jag är grymt nöjd att jag lyckades ta plats och bevara min position i starten och att jag tog plats före klungan som kom när jag fick stopp.


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

