Camilla Racing's Blog


Stångebroslaget 2014
11 juli, 2014, 11:50
Filed under: Enduro, Tävling | Taggar: , ,

Min endurklubb Försvarsmaktens Endurklubb tillsammans med Linköpings motorklubb arrangerar varje år denna stora enduro tävling som är en deltävling av tre till Klassikern. De andra är Ränneslättsloppet i Eksjö och Gotland Grand National utanför Visby.

Vi i försvarsmaktens enduroklubb samlas vid lunchtid på torsdagen då våra grupper och arbetsuppgifter delas ut. Sedan drar allt arbete igång. Jag brukar jobba i mattältet, så även i år.

Veteran och militärklass starten

Veteran och militärklass starten


På fredagen drar tävlingarna igång. Det roligaste att kolla på denna helg tycker jag är veteranracet. Min pappa kör själv i militärklassen med sin 258a. Som klbbens namn och klassens namn tyder på så har jag en hel del klubbkompisar i Militärklassen så det är alltid lika kul att se alla faighter när man vet vem som gömmer sig bakom hjälmen.
Kalle, Pappa, Mattias

Kalle, Pappa, Mattias


I år vann Patrik Görl före Mattias Roslund (min teamchef) som länge höll undan Patrik innan han kom om och stack. Allt regn på torsdagen hade gjort banan väldigt hal för förarna och för pappas dåliga knä gick det inte alls bra. Han tog det lugnt runt och jag kände inte igen honom i hans körning. Han slutade på en 10e plats. Kalle Ekstrand som också tävlar för P7(min klubb) klarade sina mål om att komma bland topp 10 och före pappa. Så han var glad, kul att se faighten mellan honom och pappa.
Från vänster: 3a David, 1a Patrik, 2a Mattias

Från vänster: 3a David, 1a Patrik, 2a Mattias

Jag själv körde på söndagen. Vi tjejer fick en egen start några minuter efter killarnas eliklass kört iväg. Min hoj vägrade starta! Jag tryckte på elstarten ett antal gånger, jag kickade några gånger, använde elstarten igen osv. Tillslut så kom han igång och det var bara att köra, startrakan var tom! Jag viste direkt att mitt mål att komma på pallen var borta. Jag försökte slå bort tankarna om att jag förlorat redan från start utan försökte istället vända focus på att köra upp mig så mycket som möjligt. Men det var svårt, tjejerna hade hamnat i klungor och självklart faightades dem emellan och ha 3 förare som också testar olika spår för att komma om är svårt att köra förbi själv. Sedan kom vi ikapp en del killar från elitstarten. Om motionärer har svårt att svälja sin stolthet och acceptera att en tjej kör om kan ni tänka er killar från elitstarten (senior och junior klass) verkligen inte ville att en tjej skulle komma om. De blockade mig och när jag skrek för att de skulle hålla sitt spår så skrek de tillbaka och tom blocka så dåligt så vi körde ihop. Det var riktigt svårt att ta sig framåt och toppen i min klass hade fått fritt spår att dra iväg. Jag nådde aldrig fram till toppen och slutade 4a. Men jag är nöjd över att jag inte deppade ihop för att jag viste att jag förlorat redan från start utan försökte ändå. Hoppas min uppkörning visar något ändå, men jag hade mycket hellre velat vara med framme och visa att jag kan.
Prispallen_sångebro14


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

