Camilla Racing's Blog


Nilsson Motor Cup
10 augusti, 2014, 08:51
Filed under: Motocross, Tävling

image

Igår körde jag Nilsson Motor Cup på Anderslöv banan. Det är en motionärs tävling och från förarmötets hårda ord, många regler om att man måste verkligen vara motionär för att köra. Men inga av dessa regler gäller tjejer. Tävlingen är indelad i bokatavs heat där de snabbaste kör i A-heatet och långsammare i B och så fyller man på förare ner i Bokatavs Heaten. Morgonen började med A-D heat och jag fick träna/kvala i D-heatet eftersom jag anmälde mig där på morgonen och inte kört någon deltävling innan. Min tid räckte till att hamna i B-heatet och bara 2 sekunder sämre än A tiderna. Så jag blev nöjd över min körning på kvalet. För det var svårt att få till ett helt varv när banan var fylld med förare som inte hoppade hoppen. Men jag jobbar på att ta för mig på banan och inte bry mig så mycket om de andra förarna och det tyckte jag att jag lyckades med på kvalet.

E-heatet började tävla och det blev många som kraschade hårt så ambulansen fick åka flera gånger och det blev långa fördröjningar. Jag värmde upp 3 gånger i förhoppningen att mitt heat skulle få starta. Men när vi stod i väntzoonen så blev vi inkallade till ett extra förarmöte. De skulle hålla lunchpaus och jämna till banan och alla skulle bara få ett heat så de andra som kört kunde köra hem. I pausen började det regna och eftersom de fått dra över banan i panik så blev banan hård med broms stalp på alla rakor. Den blev hemsk!

image

Jag var något nervös över starten eftersom jag inte startat i en start med 40 förare på grind på säkerhet 10 år och att många hade större hojar än mig. Vi skulle bara köra 15min +1v och då är starten extra viktig. Ställde mig bredvid en kille som innan gått fram och stampat till sitt startspår. Jag kom av grinden väldigt bra och kom tom före han som stampat spår, käns alltid bra när man tar starten före en sådan. Var bra framme i gruppen men när jag skulle köra om en kille så började han på innern i den bredaste kurvan men slutade på yttern och trängde ut mig totalt och bara stod stilla och väntade på att de andra skulle passera på innern. Jag blev helt paff och det hann minst 10 förare förbi innan jag kom förbi killen. Sen var jag helt utan för linjen och självklart släppte inte killarna in mig igen så jag tappade minst 20 placeringar innan jag kom in igen. Banan var svårkörd och min hoj gick dåligt så jag kände för att skita i allt ihop. Jag kom imål på 27 plats och totalt missnöjd! Hojen kommer lämnas in för service på måndag.

Eftersom det blev så lite kört igår så ställer kommer jag köra Sydenduron i Helsingborg idag. Har inte kört enduro sedan Stångebroslaget så det ska bli kul. Har ingen aning om tävlingens upplägg eller så, anmälde mig igårkväll. Sitter i bilen påväg dit nu.

En riktig bra helg att fira in semestern med både motocross och enduro.


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

