Camilla Racing's Blog


Sydenduron Helsingborg
11 augusti, 2014, 20:22
Filed under: Enduro, Tävling | Taggar: , , ,

Igår körde jag Sydenduron i Helsingborg. Det var ett kort prov som vi skulle köra 2 heat på. Motionärerna körde 30 minuter, bredd och junior körde 45 minuter. Jag anmälde mig i bredd. Banslingan var motocrossbanan och sen runt området på en ås och nere i skogen. Väldigt tajt och knixig bana som tog för mig ca 5.20 minuter att köra runt.
Jag trodde det skulle bli en aning långtråkigt att köra runt runt på den lilla slingan i så lång tid men jag delade upp banan i zooner som jag alltid gör när jag kör enduro och det fungerade bra. Jag tyckte jag låg på i tempo hela heatet och 45 minuter susade förbi. Vi startade på startgrinden som en riktig motocross start och eftersom spåret var smalt gällde det att vara med fram i starten.

Det var ovant för mig att starta med endurohojen på startplatta, jag gjorde exakt som om jag satt på min 250 motocross hoj och det funderade inte. Endurohojen är en 350 så den reste sig när jag skulle iväg, men kom ändå iväg bra med i starten. Jag låg 4a men så släppte jag om en kille som verkligen visade att han ville om och jag kände mig osäker om jag bara höll tillbaka de andra killarna och var i vägen för dem. Men efter han kommit om så fastnade han över några spår och blockerade mig så några förare kom om. Då bestämde jag mig för att INTE släppa om en enda kille till. Jag var jagad av 4a förare som låg bakom mig hela tiden som en svans men jag släppte inte om dem och i slutet körde jag tom ifrån dem en liten bit. Jag kom i mål som 7a totalt och 3a i Breddklassen. Vårt heat hade snabbare varvtider än motonsheatet vilket jag inte trodde eftersom de körde en kvart mindre än oss. Men det var kul för mig att se att jag körde snabbare än dem.
image

Heat 2 körde jag ner i ett riktigt dåligt start spår, såg bara ut som lite vatten men det var fyllt av klegga. Riktigt orutinerat och helt mitt egna fel, jag skulle ha kollat det innan! Kom iväg sämre i starten, gjorde en miss på crossbanan så en kille körde om mig och han fajtades med killen framför så de drog ifrån mig några meter. Men när väl killen kom om han också så tappade den framför fart så jag var på väg om honom. Låg 6a och jag ville verkligen köra om kille nr 5. Men jag gick in för hårt i en uppförsbacke och studsade ur spår. Tappade kanske 3-4 placeringar så jag tände till och ville köra på rejält! Vid en vänstersväng uppför så fastnade jag till en aning med foten men jag tänkte att gasar jag mer så kommer jag inte ramla eftersom kraften drar upp hojen. Vilket bara gjorde att jag riktigt ordentligt körde in foten i Välas hårda underlag så att foten vek sig ner under fotpinnen innan den vreds av bakåt. Jag kände direkt att det hände något ordentligt så jag bara la mig ner på backen vilket bara var kanske 20 cm eftersom det var en uppförsbacke. Jag vågade inte röra mig av smärtan.
image

Jag blev väl omhändertagen i väntan på ambulansen. Vi såg till att heatet kunde köras klart innan ambulansen fick köra in, jag ville inte att killarna skulle bli arga på mig. Såklart var ena ambulanskillen snygg, men han körde ambulansen så det var den dryga mannen som satt med mig inne i, totalt ointresserad av mig, jag försökte berätta om skadan och smärtan men han var totalt ointresserad. Dålig dag på jobbet antar jag. När vi kom in till sjukhuset fick jag så klart en skit snygg kille till sjuksyster och transport killarna var alla blonda med blåa ögon. Jag måste flytta till Helsingborg, där finns alla snyggingar! Men allt gick snabbt, ambulansen kom fort, transporten till sjukhuset gick fort. Rullades in snabbt till röntgen och läkaren kom snabbt med röntgensvaret. 3 brutna ben i foten, ett ben är tom vridet.
image
Men han var ingen fotspeciallist och hade ingen annan i tjänst som han kunde rådfråga (Man ska inte skada sig på helgerna i Sverige). Så han sa till oss att han pratade med Malmö och dem skulle kontakta mig imorgon (idag) om hurvida det ska bli med stift och operation. Sen gipsades jag och blev utrullad i korridoren, de behövde rummet. Spydde ner mamma och koridoren (gipsningen gjorde så ont) framför den snygga sjuksköterskan, sjuksötaren? Lite pinsamt! (och förlåt mamma) Men eftersom jag bara ätit en banan och en tonfiskkonserv till lunch så var det bara magsyra som kom upp. Så mamma tyckte inte det var så äckligt för det såg ut som vatten. Så snällt av henne🙂
image

Men hela dagen har nu gått och ingen har ringt mig. Jag har fortfarande smärta av det där vridna benet som orsakar spänningar ända upp till knäet. Jag ringde till Malmö ortopeden vid 14 tiden och mottagningen har bara tele tid mellan 9-11 så där fick jag inte prata med någon. Kom fram på avdelning 1 som har hand om fötter. Men de sa att jag hade nog blivit missad och inte kan göra mer än att vänta till imorgon och ringa på telefontiden mellan 9-11 eller gå till akuten igen. Fick ett litet psykiskt utbrott här hemma men kan alltså inte göra något än att vänta till imorgon och ringa och påminna dem om att jag finns och fortfarande inte är färdigbehandlad. Jag har inte ens fått mina sjukskrivningspapper, eller fått reda på hur länge jag ska ha gips eller hur lång tid sådan här skada kommer att ta att läka. Om jag ska kontakta sjukgymnaster eller vänta, jag vet nästan ingenting!

Jag har haft så ont så jag är helt slut, jag har sovit bort hela dagen och ska gå och lägga mig igen efter det här. Jag är jätte ledsen över att jag inte ens lyckades hålla mig ifrån sjukhuset ett år ens. Jag börjar min semester idag och jag har 3 veckor framför mig planerad med mycket sol/bad, motocross och endurokörningar, träning och tänkt äta god mat. Nu kan jag inte göra något av detta! Sen vet jag inte hur det blir med säsongen. Jag skriver nytt blogginlägg när jag vet mer och förhoppningsvis är det imorgon.

Jag vill tacka alla ni som hejade på mig igår runt slingan och era fina kommentarer som att jag körde bra och visade vart skåpet skulle stå mm. Tack!


1 kommentar so far
Lämna en kommentar

Mycket tråkigt att läsa om, Råkade ut för liknande för tre år sedan. Jag hade precis också gått på min semester och gipset satt på i 15 veckor, blev så pass bra i foten så jag kunde köra enduro igen utan några komplikationer. Men sparka på en boll gör jag inte längre, huvudet säger att det inte håller för den sortens aktiviteter. Krya på dig och hoppas man snart läser att du är uppe på hojen igen🙂

Kommentar av Anders




Kommentera

