Camilla Racing's Blog


Svar på handleden
26 februari, 2015, 18:27
Filed under: Uncategorized

Som jag skrev tidigare så var det magnetröntgen i tisdags. Trodde jag skulle bli av med gipset då när de sagt att båtbenet inte var brutet. Men jag hade bara tid till röntgen, för att få reda på svaret var jag tvungen att ringa själv för att boka in ett läkarbesök.
Började ringa redan i fredags förra veckan för att försöka hinna få en tid till läkaren denna vecka. Sjukskrivningen är bara denna vecka ut.
Fick träffa läkare idag. Hoppfull blev jag när de började med att ta av gipset innan jag fick träffa läkaren. Förväntade mig svaret -det är inget brutet du får gå hem. Men läkaren kom in och väldigt pedagogiskt förklarade för mig att båtbenet inte var brutet. Men det OCH två ben till i handleden var skadade. Han visade mig röntgen bilderna och förklarade varför jag hade ont i specifika rörelser och vikten av att de fick vila lite till. Det är svårt för mig att återberätta det han sa men benen var helt vita gemfört med de andra friska benbitarna som var svarta.
Sedan undersökte han min vänstra handled och vi gick till en annan typ röntgen maskin där han jämförde höger och vänster.
Slutade med att jag fick nytt gips på högerhanden och en stödskena på vänsterhanden som ska sitta på två veckor till. Sedan ska vänsterhanden också MR röntgas innan nästa återbesök.

Något chockad är jag för när jag skadade mig och de verkligen ville få bort mig från sjukhuset i Kristianstad för inget var brutet så för dem var jag frisk. Men eftersom jag helt kom utanför systemet förra gången jag blev utskriven från Helsingborg med tre brutna ben i foten som skulle opereras. Jag bor i Malmö så jag skulle hem och vänta på att Malmös sjukhus skulle ringa mig. Vilket de inte gjorde och jag fick ringa och gråta i telefonjouren för att komma in och träffa en läkare i Malmö, operationen blev en vecka försenad. Kunde de missa det, kan de missa något mindre.
Jag tvingade mig kvar i Kristianstad för jag kunde inte gå, handleden brydde de sig inte om alls. Men eftersom jag var jobbig och propsade på att jag inte kunde använda vanlig krycka på högerhanden (hade ont i väster också men den var inte lika svullen så ville inte verka mer gnällig än vad jag redan verkade). Läkaren, med anledning att de kunde inte helt utesluta någon form av skada på båtbenet, gipsade högerhanden. Så jag har tänkt att jag kanske bara var gnällig, isåfall första gången i mitt liv, för jag har väldigt hög tolerans för smärta.
Jag var beredd på att bli av med gipset men nu är jag mer handlingsförlamad än innan med stöd på båda händerna. Vad har jag lärt mig av det här? Att det lönar sig att man står på sig, man känner sin kropp bäst själv.

Höften blir iaf bättre och bättre. Jag är uppe och går några timmar varje dag. Känner att jag hittar musklerna i benet och styrkan är påväg tillbaka. Det går inte att sitta några längre stunder, stå eller ligga ner funkar. Har inte någon känsel på huden på höften men det området minskar hela tiden. Så det är en hel del positivt ändå.


Kommentera so far
Lämna en kommentar



Kommentera

